Millä hinnalla pitäisi myydä sianlihaa ruotsalaisille? Entä riittääkö raaka-aine, jos kauppa kiinalaisten kanssa toteutuu? Näitä kysymyksiä Seinäjoen Pruukin yhtenäiskoulun oppilaat pohtivat yhdeksänsille luokille suunnatussa Yrityskylä-oppimiskokonaisuudessa.
Yrityskylä-oppimiskokonaisuudessa oppilaat ottivat Atrian johtoryhminä haltuun globaalit markkinat, tavoitteenaan myydä oman tiiminsä tuotteita ruotsalaisille ja kiinalaisille asiakkaille. Heidät jaettiin viiteen viiden hengen tiimiin eli johtoryhmään, jotka kilpailivat keskenään siitä, millä tiimillä on paras liiketulos ja maine pelin päätteeksi.
Oppimiskokonaisuus huipentui globaalin talouden pelisimulaatioon Rytmikorjaamon tiloissa, jossa oppilaat johtavat Atrian yritystoimintaa neljän kvartaalin eli yhden vuoden ajan.
- Pelaamisen aloittaminen saattoi tuntua ensin vähän tahmealta – onhan bisneskielessä ja liiketoiminnan johtamisessa paljon opittavaa, kertoivat vastuuohjaajat Jani Alatyppö ja Katariina Joronen.
- Kun peli kuitenkin saatiin käyntiin, alkoi innostus kasvaa ja pelaaminen vei mennessään, kaksikko jatkoi.
Yrityskylän Yläkoulun oppimiskokonaisuus koostuu opettajakoulutuksesta, 4–5 oppitunnista historian ja yhteiskuntaopin opettajan ja opinto-ohjaajien johdolla sekä Yrityskylä-pelipäivästä, joka kestää 2,5 tuntia. Pelipäivän jälkeen koululla pidetään viides oppitunti, jossa tehdään itsearviointi ja käydään yhdessä läpi Yrityskylä-pelipäivää.
Yrityskylä-konsepti on innostava ja peli erityisen mukaansatempaava. Opiskelijat kokivat pelin jännittäväksi ja kiinnostavaksi, kertoi opettaja Marika Ristimäki.
Yrityskylä-toimintaa rahoittavat Seinäjoen ja Vaasan kaupungit sekä pääyhteistyökumppaneina Atria ja Nordea.