Kuuden hengen ostotiimissä kaikki pelaavat samaan maaliin, mutta ilman rooleja. Hommat hoituvat vaikeissakin tilanteissa, kuten tänä keväänä on nähty.
Kun Nurmossa työskentelevä kuuden hengen ostotiimi maaliskuun puolivälissä kotiutettiin etätöihin, kukaan ei aavistanut tilanteen jatkuvan niin pitkään, että vielä toukokuussakin palaveerataan Teamsissa.
Lähitöihin jäi ainoastaan Tommi Leikkari, jonka vastuulla ovat myös siipikarjatuotanto ja logistiikka. Alaisia on paljon, joten läsnäolo työpaikalla on välttämätöntä. Myös Ari Haapolahti kertoo tehneensä muutaman työpätkän Nurmossa.
Vaikka työt ovat sujuneet tehokkaasti ja mutkattomasti, jokainen myöntää ikävöineensä työkavereita. Myös omaa ergonomista työpistettä ja Atrian ruokalan lounaita on kaivattu. Oudointa on ollut Ralf Tupelilla, joka on aina tehnyt reissuhommia.
– Ikinä en ole ollut näin pitkään paikoillani. Suuren osan töistä kyllä pystyy hoitamaan näinkin, mutta neuvottelutilanteissa pelkkä ääni on vain 10 prosenttia ihmisten välisestä kanssakäymisestä.Timo Länsisaari, Kaija-Leena Torvinen ja Jarkko Kuusisto ovat yllättyneet, miten hyvin töitä pystyy tekemään etänä.
– Tuntuu, että kotona on helpompi keskittyä kuin toimistolla, tuumaa Kaija-Leena.
Ilman titteleitä
Tiivistä tiimityötä tekevässä ostoporukassa ei tunneta titteleitä eikä raja-aitoja. Ostoja tehdään sekä Atria Suomen eri liiketoiminta-alueille että yhteisesti koko konsernille.
– Teemme sekä suoria että epäsuoria ostoja. Epäsuorilla tarkoitetaan kaikkea, mitä tarvitaan tuotteen tekemiseen, mutta mikä ei ole lopputuotteessa läsnä, kuten henkilösuojaimet, työvälineet, vaatehuolto ja siivous, kertoo Ralf.
– Meidän tiimi ostaa kaikkea muuta, mutta ei lihaa ja isoja tuotantolinjastoja, summaa Kaija-Leena.
Ralfin mukaan kyse on palveluorganisaatiosta, joka ei vain osta, vaan tuottaa myös lisäarvoa tuotannolle ja tuotekehitykselle.
– Emme esimerkiksi osta siivoustunteja ja pesuainetta, vaan hygieniaa. Kun tuotanto aamulla käynnistyy, tuotantotilojen ja -prosessin pitää olla puhtaat.
Samaan maaliin
Yhteishenki ostoporukassa on todella vahva. Tämän allekirjoittaa koko kuusikko.
– Parempaa työporukkaa saa kyllä hakea. Hommat hoituvat vaikeissakin tilanteissa, sanoo Ralf.
– Komppaan Rallea. Tässä porukassa on hyvä tehdä työtä. Meillä on erilaisia osaamistaitoja ja kokemustaustoja, joita pystytään nopeasti hyödyntämään. Voisi sanoa, että tämä on enemmän kuin tiimi, tämä on perhe, kuvailee Timo.
Kaija-Leenan mukaan keskinäisestä luottamuksesta kertoo paljon sekin, että porukan kesken voi puhua myös hyvin henkilökohtaisista asioista.
Jarkko arvostaa sitä, että esimiehet ovat helposti lähestyttäviä ja tiimissä voi olla oma itsensä. Tommi taas kuvailee ostotiimiä joukkueeksi, jossa pelataan samaan maaliin ilman rooleja.
– Kyllä nämä korona-ajan materiaalihankinnat ovat olleet yksi kriittisistä menestystekijöistä: kun tilauskannassa tapahtuu hallitsemattomia muutoksia, tältä porukalta on vaadittu tosi aktiivista ohjaamista, seuraamista ja varmistamista.
Toimittajien kanssa rakennetut hyvät kumppanuussuhteet ovat mahdollistaneet sen, että kriisistä on selvitty kunnialla.
Tiimin työn merkitys Atrian koko toiminnalle onkin todella iso.
– Kiitosta tulee harvakseltaan, mutta jos tulee tollikko, sitten kyllä puhelinlangat laulaa, Ralf naurahtaa.
– Mutta se riittää, että työtämme arvostavat ne henkilöt, jotka ymmärtävät ostotoiminnan tärkeyden yrityksen menestykselle.
Reklamointi tärkeää
Reklamaatiolla on tärkeä rooli ketjussa. Jos sitä ei tule, oletus on, että tuote on kunnossa. Ostotiimi toivookin, että virheistä reklamoitaisiin aina, ettei tuotteiden laatu kärsisi.
Kaija-Leena kiittää erityisesti Forssan yksikköä, joka reklamoi aktiivisesti.
Ostajat arvostavat myös mahdollisimman yksityiskohtaisia ja tarkkoja tietoja tuotteista, jotta se pystyisi tarjoamaan palveluitaan nopeasti ja tehokkaasti.
Palkitsevinta ostotiimin työssä on Ralfin mukaan se, että hankinta on käytännössä mukana prosessin jokaisessa osa-alueessa.
– Tässä näkee läpileikkauksen koko elintarvikealasta. Työtä tehdään tinkimättömästi, yrittäjämäisesti ja yhteen hitsautuneella porukalla.
– Atria on vähän kuin meidän oma yritys, Kaija-Leena kuvailee.