Näin kauppiaat vastaavat kuluttajien suunnitelmallisempaan ostokäyttäytymiseen

Näin kauppiaat vastaavat kuluttajien suunnitelmallisempaan ostokäyttäytymiseen

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 17.5.2023

Pitkään jatkunut haastava maailmantilanne sai kuluneen vuoden aikana monet suomalaiset varautumaan ja säästömoodiin. Ruokakaupoissa tämä on tarkoittanut suunnitelmallisempaa ostokäyttäytymistä ja jopa keventynyttä ostoskoria. Kysyimme muutamalta kauppiaalta, miten he näkevät tilanteen?

Miten ruoanhintojen nousu on näkynyt asiakkaittenne ostokäyttäytymisessä?
Miten teidän arjessanne on ylläpidetty tekemisen meininkiä mullistusten keskellä?

kauppias_Samuli Ahola_juttukuva.jpg

SAMULI AHOLA
Kauppias, K-Supermarket Haapajärvi

"Asiakkaat ovat koko ajan entistä hintatietoisempia ja seuraavat hintoja tarkkaan. Tämä näkyy monella tavalla ostoskäyttäytymisessä. Tarjoustuotteet kiinnostavat asiakkaita aiempaa huomattavasti enemmän. Eri kauppojen tarjoustuotteita verrataan toisiinsa ja tietyt asiakkaat kiertävät aktiivisesti kauppoja tarjousten perässä. Samasta tuotteesta siirrytään halvempaan tuotteeseen. Kaupan omat merkit kuten Pirkka ja K-Menu ovat nostaneet suosiotaan ja näkyvät asiakkaiden ostoskorissa. Myös kaupan punalaputetut tuotteet kiinnostavat entistä enemmän. Kokonaisuutena asiakkaat hakevat ruokalaskussa säästöjä monella tavalla.

"Me uskomme omiin vahvuuksiimme toimia haastavissakin olosuhteissa. Lisäksi haastavina aikoina painotamme aina kaupan perusasioiden tärkeyttä."

Me uskomme omiin vahvuuksiimme toimia haastavissakin olosuhteissa. Vahvuuksiamme ovat erinomainen asiakaspalvelu, joustavuus ja ketterä reagointikyky muuttuvissa tilanteissa. Näiden lisäksi haastavina aikoina painotamme aina kaupan perusasioiden tärkeyttä. Kun perusasiat hoidetaan erinomaisesti, vahva kivijalka kestää myös paremmin osumia. Taikatemput tai erilaiset kikat eivät luo pitkäjänteistä toimintaa. On myös tärkeää pitää mieli virkeänä ja nähdä asiat isossa mittakaavassa. Pitkässä juoksussa pärjäävät parhaiten ne, jotka tiedostavat vaikeudet, mutta näkevät jo paremman ajankin koittavan tulevaisuudessa.”

 

KCM kauppias_Matti Suominen_juttukuva.jpg

MATTI SUOMINEN
Kauppias, K-Citymarket Seinäjoki, Ideapark

"Asiakkaamme ovat kiinnittäneet varmasti aiempaa enemmän huomiota siihen, mitä päivittäistavaroita he ostavat ja mitä nämä tuotteet maksavat. Suomalaiset ovat aina olleet kiinnostuneita tarjouksista, mutta nyt tarjoustuotteet kiinnostavat entistä enemmän. Moni suunnittelee tarkemmin ostoksiaan ja tekee ruokaa enemmän itse alusta alkaen. Meidän kauppamme laaja tuotevalikoima eri hintaluokkineen mahdollistaa monenlaiset valinnat moniin eri ruokahetkiin.

"Pyrimme aina muokkaamaan valikoimaamme paikallisten asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan, näin teemme vastaisuudessakin. Tässä maailmantilanteessa on tärkeää tuoda esiin suomalaista ruokaa ja sen tuottajia."

Pyrimme aina muokkaamaan valikoimaamme paikallisten asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan, näin teemme vastaisuudessakin. Tässä maailmantilanteessa on tärkeää tuoda esiin suomalaista ruokaa ja sen tuottajia. Liikeideamme on se, että haluamme olla maailman suomalaisin kauppa. Ovathan tässä lähellä myös Valion ja Atrian tehtaat, joten täällä ymmärretään hyvin ostopäätösten vaikutukset esimerkiksi alueen hyvinvoinnille ja työllisyydelle."

Juttu on julkaistu alun perin Atrian Hyvä Ruoka 1/2023 -asiakaslehdessä Selfiessä-palstalla.
Kuvat: Marjaana Malkamäki ja K-Ryhmä

Lue myös:
Kotimainen ruoka liitetään yhä useammin vastuullisuuteen ja huoltovarmuuteenSukureseptien aika on nyt