Palvelemme kaikkia suomalaisia ammattikeittiöitä kaikissa hyvään ruokaan liittyvissä asioissa.
Tehty yhteystyössä Heinon Tukun kanssa.
Juttu luettavissa Heinon Tukun Lautaselle lehdestä toukokuun numerosta.
Teksti Johanna Tilus. Kuvat Kirsi-Marja Savola, Atria
Rapeaa joka puraisulla
Atria valmistaa tuplapaneerattuja Crispy Chicken -tuotteita kotimaisesta kanasta. Niistä on saatu niin paljon kiitosta, että tuoteperhe kasvaa taas kesäksi. Miia Halmesmäki ja Tomi Nevala Atrian kehitysryhmästä kertovat tuoteperheen tarinan.
1. Kanaa jenkkityyliin /IDEA SYNTYI CHICAGOSSAVUODEN 2017 loppupuolella Atrian seitsemän hengen tuotekehitystiimi alkoi miettiä uutta tuotetta pikaruokailuun. Ryhmä oli tutkinut maailman ja Suomen ruokatrendejä ja havainnut, että pikaruoka- ja kanamarkkinat olivat kasvussa.”Meillä oli idea paneroidusta kanasta, mutta halusimme jalostaa ajatustamme eteenpäin. Niinpä lensimme kehitystiimimme kanssa ruokamessuille Chicagoon katsomaan, minkälaisia kanakonsepte-ja pikaruokamaailman luvatussa maassa Amerikassa oli tarjota tälle rintamalle. Siellä syntyi idea runsaasta tuplapaneerauksesta”, Atrian tuoteryhmäpäällikkö Miia Halmesmäki kertoo.Suomen markkinoilla ei vielä ollut vastaavaa tuotetta kotimaisesta lihasta, joten kehitysryhmä alkoi heti kotiin palattuaan työstää ideaa vauhdilla eteenpäin.
2. Koekeittiöstä koemaisteluun / NOIN VUOSI TESTAILUA
ENSIN ATRIAN koekeittiössä alettiin testata, minkälaisella tekniikalla saadaan aikaan runsas, kotitekoisen näköinen paneerauspinta. Lisäksi täytyi pohtia, minkälaiset raaka-aineet sopivat paneerauksen kanssa yhteen ja miten erikokoiset palat toimisivat erilaisissa ruokalajeissa. Kun ensimmäiset tuotteet valmistuivat vuoden 2018 lopulla, Atria pyysi 20 ravintola-alan ammattilaista koemaistamaan eri vaihtoehtoja. Kokkien ja ravintolamestarien antama palaute vahvisti kehitysryhmälle, että heidän aavistuksensa oli osunut oikeaan. ”Asiakkaat arvostivat ajatusta laadukkaasta pikaruoasta, ja rapea paneeraus sai paljon kiitosta. Kana oli raaka-aineena ihan selkeä testivoittaja, joten pudotimme tässä vaiheessa muut raaka-aineet pois”, Halmesmäki kertoo.
3. Uutuuksia ammattilaisille / EKAT TUOTTEET MARKKINOILLE
AMMATTIKEITTIÖÖN tarkoitetut Crispy Chicken -tuotteet ovat suomalaista, antibioottivapaata kanaa. Niiden erikoisuus piilee vehnäjauhopohjaisessa, jenkkimäisessä tuplapaneerauksessa. ”Siinä missä paneroinnit ovat perinteisesti arkisen tasaisia, korppujauhomaisia, Crispy Chicken - Tuotteet tuovat genreen uutta tuulta itse tehdyn näköisellä rustiikkisella kuorrutteellaan”, Atrian kehityspäällikkö Tomi Nevala kertoo. Ensimmäisenä markkinoille lanseerattiin kesällä 2019 kananrinnasta valmistetut Crispy filee 100 g ja Crispy fingers 40 g. Seuraavana vuonna tuoteperhe kasvoi kanan reisiosasta tehdyillä Crispy-paistipaloilla 40 g. Crispy Chicken -tuotteet myydään valmiiksi kypsennettyinä pakasteina. Koska paneeraus on paistettu pintaan ennen tuotteen pakastamista, se pysyy siinä joka puraisulla. Valmiiksi kypsä tuote on myös nopea valmistaa; pienet kananpalat sulavat nopeasti, ja ne voi kiireessä laittaa jopa suoraan pakastimesta rasvakeittimeen.
4. Voittokulku jatkuu/TUOTEPERHE KASVAA ATRIA KEHITTELEE lisää Crispy Chicken -tuotteita. Toukokuussa tuoteperhe kasvoi Crispy-paistipaloilla 60 g sekä naposteluun sopivilla Crispy snack-palleroilla 14 g, jotka on valmistettu nuggetmaisesta kanamassasta. ”Suuremmat paistipalat ovat hyvän kokoiset vaikka lounaspöytään tai hampurilaisen väliin. Pikkuruiset snack-pallerot taas puhaltavat uutta tuulta lastenannoksiin, mutta ne sopivat loistavasti myös esimerkiksi leffateatterin listalle”, Nevala sanoo. Suunnitteilla on myös tuplapaneerattuja kasvispohjaisia tuotteita.
5. Tuunaa itse / MUOKATTAVISSA RUOKALISTOILLE CRISPY CHICKEN -tuotteet tuovat uusia elämyksiä suosikkiannoksiin: korituotteisiin, caesar-salaatteihin ja hodareihin. Paneroidut kananpalat voi myös helposti tuunata erilaisilla dipeillä ja mausteseoksilla omalle listalle sopivaksi. Pienet kananpalat on nopea ja helppo valmistaa eikä niiden valmistukseen tai tarjoiluun vaadita isoa arsenaalia keittiövälineitä. ”Yksinkertaisimmillaan kana-snacksit voi tarjoilla asiakkaalle paperipussissa, jossa on lusikallinen mausteseosta, ja asiakas saa itse hauskasti ravistella mausteet palleroihin”, Nevala ehdottaa.